دنياي رياضيات
قالب وبلاگ
لینک دوستان
اولين زن رياضي دان كه در تاريخ رياضي از او نام برده شده : هيپاتيا

اولين فرد شناخته شده اي كه كشفيات رياضي به او نسبت داده شده : تالس

اولين فردي كه يك كتاب منسجم در هندسه منتشر كرد : بقراط خيوسي

اولين كسي كه مقاطع مخروطي را ارائه كرد : منايخموس

اولين كسي كه تلاش جدي در فلسفه ي رياضي به عمل آورد : افلاطون

اولين ارائه دهنده ي نظريه ي اتمي بودن جهان : دموكريتوس

اولين كسي كه در مسئله ي تضعيف مكعب به پيشرفت دست يافت : بقراط خيوسي

اولين ارائه دهنده ي برهان براي حل مسئله ي تثليث زاويه به كمك مقاطع مخروطي : پاپوس

اولين فرد يوناني كه ارتباطش با مسئله ي تربيع معلوم است : آناكساگوراس

 اولين چاپ اصول اقليدس : سال 1482

اولين فردي كه ترجمه ي انگليسي كاملي از اصول اقليدس ارائه داد : بيلينگزلي

اولين كسي كه كوشش كرد اصول رياضي را تدوين كند : بقراط

اولين كسي كه معادلات درجه دوم را به روش هندسي حل كرد : ديوفانتوس

اولين كسي كه ترجمه ي عربي واقعا رضايت بخش از اصول اقليدس ارائه كرد : ثابت ابن قره

اولين كسي كه كتابي در حساب به زبان عربي تاليف كرد : خوارزمي

اولين نويسنده ي عربي نويس كه با قضيه ي دو جمله اي در شكل مثلث پاسكال كار كرد : كاشاني

اولين نمونه ي كار رياضي اصيل كه توسط اعراب انجام شده : قائده ي ثابت ابن قره براي يافتن اعداد متحابه

اولين شرح منسجم از مثلثات مسطحه و كروي در اروپا كه مستقل از نجوم مورد مطاعه قرار مي گرفت : تريانگوليس اومنيوديس اثر يوهان مولر

اولين كسي كه علامت هاي + و – را به كار برد : يوهان ويدمان

[ پنجشنبه بیست و هشتم بهمن 1389 ] [ 0:1 ] [ شايان نسب ]
             

مقاله زير باعنوان چرا بايد هندسه به مدرسه باز گردد از پرفسور كرم زاده را ميتوانيد از لينك

زير دريافت نماييد

                                       geometry.pdf [حجم: 468,57 کيلوبايت]

[ چهارشنبه بیست و هفتم بهمن 1389 ] [ 23:58 ] [ شايان نسب ]

جدول حروف یونانی که کاربرد زیادی در نامگذاری دارند :


موضوعات مرتبط: جدول حروف یونانی
[ چهارشنبه بیست و هفتم بهمن 1389 ] [ 23:52 ] [ شايان نسب ]
                                                 دریافت نمونه سوال حسابان تیزهوشان بیرجند

                                                       حسابان دبیرستان نمونه بیرجند
موضوعات مرتبط: نمونه سوال حسابان جدید
[ چهارشنبه بیست و هفتم بهمن 1389 ] [ 23:47 ] [ شايان نسب ]
[ چهارشنبه بیست و هفتم بهمن 1389 ] [ 23:32 ] [ شايان نسب ]
نکات کنکوری ریاضیات گسسته ۱

دانلود  

نکات کنکوری ریاضیات گسسته ۲

دانلود

 درسنامه ریاضیات گسسته

گسسته

[ چهارشنبه بیست و هفتم بهمن 1389 ] [ 23:30 ] [ شايان نسب ]

 

عدد مشهور 3.14 یا همان عدد "پی" در پیچیده ترین حالت عددی خواهد بود که تا کنون دو هزار و 700 بیلیون رقم اعشار برای آن محاسبه شده است اما نشریه نیوساینتیست پنج وجه دیگر این عدد را نیز به مناسبت روز عدد پی آشکار کرده است.
ریاضیدانان هر سال در 14 مارچ روز عدد پی را گرامی می دارند. روزی که به احترام محاسبه اولین اعشار عدد مشهور 3.14 نامگذاری شده است. شاید همه بدانند که عدد پی نسبت محیط دایره به قطر آن را تعیین می کند اما حقایق ناآشناتری درباره این پدیده ریاضی نیز وجود دارد که در ادامه به پنج مورد از آنها اشاره خواهد شد.


عدد پی در آسمانشاید ستاره های آسمان الهام بخش یونانیان باستان بوده اند اما یونانیان هرگز از این نقاط درخشان برای محاسبه عدد پی استفاده نکرده اند. رابرت ماتیوز از دانشگاه استون به منظور انجام این محاسبه اطلاعات نجومی و اخترشناسی را با نظریه اعداد ترکیب کرد. وی از این حقیقت که برای هر مجموعه بزرگ از اعداد اتفاقی احتمال اینکه هر دو عدد با یکدیگر هیچ وجه مشترکی نداشته باشند، عدد 6 تقسیم بر عدد پی به توان دو خواهد بود، استفاده کرد. ماتیوز فاصله فضایی میان 100 نمونه از درخشانترین ستاره های آسمان را محاسبه کرده و آنها را به یک میلیون جفت از اعداد تصادفی تبدیل کرد که در حدود 61 درصد از آنها هیچ وجه اشتراکی با یکدیگر نداشتند. با این مطالعات ماتیوز توانست مقدار عدد پی را تا 3.12772 محاسبه کند که 99.6 درصد صحیح است.


عدد "پی" مانند رودخانه ها به زمین باز می گردد
عدد پی بر روی زمین نیز فعالیتهایی را به عهده دارد. این عدد می تواند مسیر رودخانه های پیچ در پیچی مانند آمازون را محاسبه کند. میزان پیچ و خم یک رود به واسطه انحراف آن از مسیر مستقیم تا منبع آب رود شرح داده می شود و عدد پی نشان می دهد یک رودخانه متوسط دارای انحراف مسیری در حدود 3.14 است.



"پی" تنها عددی است که الهام بخش ادبیات بوده است
"الکس بلوز" روزنامه نگار در کتاب جدید خود با نام "ماجراجوییهای الکس در سرزمین اعداد" شرح می دهد چگونه عدد پی توانسته است الهام بخش شکلی از نگارش خلاقانه به نام Pilish شود. با استفاده از این شیوه اشعاری نگاشته می شوند که تعداد حروف واژه های متوالی در آن با کمک عدد پی تعیین می شوند. یکی از مشهورترین اشعاری که به این سبک سروده شده است Cadaeic Cadenza نام دارد که توسط "مایک کیث" نوشته شده است. وی در عین حال کتابی 10 هزار کلمه ای را نیز با کمک این تکنیک نگاشته است.


عدد "پی" در اتاق منزل شما
جدیدترین محاسبات مقدار عدد پی را تا دو هزار و 700 بیلیون رقم تعیین کرده اند که آخرین آن سال گذشته توسط "فابریس بلارد" انجام گرفته است. وی برای محاسبه این ارقام از رایانه استفاده کرده است اما می توان با کمک چند سوزن و برگه ای کاغذ خط دار نیز این عدد را به راحتی محاسبه کرد. سوزنها را بر روی کاغذ بیاندازید و میزان درصد سقوط سوزنها بر روی یک خط مستقیم را محاسبه کنید. با کمی دقت پاسخ به دست آمده باید طول سوزن تقسیم بر فاصله میان خطوط باشد که در عدد دو تقسیم بر عدد پی ضرب شده باشد. این فرمول پس از ارائه آن توسط "کامت دو بوفون" ریاضیدان فرانسوی در سال 1733 به "مسئله سوزن بوفون" شهرت یافته است. این نظریه در سال 1901 برای اولین بار مورد آزمایش "ماریو لازارینی" قرار گرفت و وی برای محاسبه عدد در حدود سه هزار و 408 سوزن را بر روی کاغذ ریخت تا بتواند مقدار عدد پی را تا 3.1415929 به دست آورد.


اطلاعات بانکی شما در عدد "پی" دیده می شوند

عدد پی عددی بی قاعده است و می تواند برای همیشه امتداد داشته باشد، این به آن معنی است که احتمال یافتن هر نوع عددی در آن وجود خواهد داشت. تاریخ تولد، شماره تلفن و یا حتی جزئیات شماره حسابهای بانکی افراد می توانند خود را در لشگر اعداد و ارقام عدد پی پنهان کرده باشند. در عین حال با استفاده از کدهایی که اعداد را به حروف تبدیل می کند، حتی می توان آثار کامل شکسپیر و یا هر کتاب دیگری که تا کنون نوشته شده است را در میان ارقام عدد پی مشاهده کرد.

[ شنبه بیست و سوم بهمن 1389 ] [ 20:1 ] [ شايان نسب ]
                يك كتاب خوب هندسه براي المپياد



                                            هندسه
[ سه شنبه نوزدهم بهمن 1389 ] [ 0:30 ] [ شايان نسب ]
                        


                                   دریافت فایل فشرده جزوه ریاضی یک سمپاد

[ چهارشنبه سیزدهم بهمن 1389 ] [ 1:41 ] [ شايان نسب ]
[ چهارشنبه سیزدهم بهمن 1389 ] [ 1:38 ] [ شايان نسب ]


اعداد چند ضلعی عددهایی هستند، که با شکل چند ضلعی‌های منتظم ارتباط ویژه‌ای دارند.
خواص ریاضی اعداد چند ضلعی، با مطالعه‌ی این اشکال کشف شده‌اند. بحث در مورد عددهایی که به صورت چند ضلعی هستند، شیرین اما مفصل است. ما در اینجا سعی می کنیم. باعددهای چند ضلعی آشنا شویم ، و در مورد برخی از آنها نیز فقط به یک خاصیت اشاره کنیم.
الف ـ عددهای مثلثی:

اگر چند دکمه یکسان داشته باشید، می توانید آنها را کنار هم طوری قرار‌دهید که تشکیل یک مثلث متساوی‌الاضلاع دهند. به طوری که در سطر اول جدول مشاهده می‌کنید، در هر کدام از این مثلثها فقط یک دکمه در راس قرار‌دارد در هر یک از سطرهای پایین نیز، هر سطر یک دکمه بیشتر از سطر بالای خود دارد. پس شمار دکمه‌های به کار رفته در آنها را، چپ به راست، می‌توان چنین به دست آورد:
...،(۵+۴+۳+۲+۱)،(۴+۳+۲+۱)، (۳+۲+۱)، (۲+۱)،(۱)و حاصل هر یک از آنها نیز عدد مثلثی نام دارد. پس سری اعداد مثلثی چنین خواهد‌بود:

...،۷۸،۶۶،۵۵،۴۵،۳۶،۲۸،۲۱،۱۵،۱۰،۶،۳،۱

در اینجا اگر شمار دکمه‌های واقع در یک ضلع مثلث معلوم باشد، تعیین مجموع دکمه‌های آن ساده است. کافی خواهد‌بود، که آن را با تمام اعداد طبیعی متوالی کوچکتر از خود جمع کنیم. مثلا اگر تعداد دکمه‌ها در یک ضلع ۵ تا باشد، شمارکل دکمه‌ها۱+۲+۳+۴+۵ یعنی ۱۵تا خواهد‌بود.


ب ـ عددهای مربعی:

این بار دکمه‌ها را در سطرها و ستونهای مساوی کنار هم قرار می‌دهیم. تا یک مربع تشکیل شود .با توجه به شکلهای مربوطه معلوم می‌گردد. که تعداد دکمه‌ها در آنهاـ به ترتیب ـ مساوی باتوان دوم اعداد طبیعی ۱و ۲و ۳و ۴و ... خواهد‌بود.

در اینجا، با معلوم بودن شمار دکمه‌ها در یک ضلع. تعداد کل آنها در مربع معلوم خواهد بود. و اعداد مربعی عبارت از توان دوم اعداد طبیعی متوالی است، که عبارتند از:
...
،۱۴۴، ۱۲۱،۱۰۰،۱۱۷،۹۲،۷۰،۵۱،۳۵،۲۲،۱۲،۵،۱
ج- عددهای به صورت پنج ضلعی :

با یک نظر به سومین سطر از جدول متوجه می شوید که اعداد مخمسی نیز عبارتند از:

۱,۵,۱۲,۲۲,۳۵,۵۱,۷۰,۹۲,۱۱۷,۱۴۵,۱۷۶,...
ریاضیدانان محاسبه کرده‌اند، که در اینجا نیز با معلوم بودن شمار دکمه‌ها در یک ضلع، تعداد دکمه‌های به کار رفته درکل آن معلوم می‌گردد، کافی است، شمار دکمه‌هایی را که در یک ضلع واقعند، به توان دوم برسانید، و آن را با تمام اعداد طبیعی و متوالی پایین‌تر از خود جمع کنید. مثلا محاسبه‌ی دکمه‌های به کار رفته در آخرین پنج ضلعی جدول چنین است: ۱+۲+۳+۴+۵۲، که مساوی ۳۵می‌شود. و هر گاه بخواهیم یک عدد مخمسی پیدا کنیم، که یک ضلع شامل ۸ واحد شود، باید چنین کنیم:
۱+۲+۳+۴+۵+۶+۷+۸۲که حاصل ۹۲می‌شود.
دـ اعداد شش ضلعی:

اعداد شش ضلعی نیز با توجه به شکل عبارتند از:

...، ۲۳۱، ۱۹۰، ۱۵۳، ۱۲۰، ۹۱، ۶۶، ۴۵، ۲۸، ۱۵، ۶، ۱
در اینجا نیز هر عدد به صورت شش ضلعی، برابر است، با تعداد واحدهای آن در یک ضلع، به اضافه‌ی چهار برابر عدد مثلثی ردیف قبل از آن. به عنوان مثال، در آخرین شکل مربوط به شش ضلعی، در یک ضلع ۵ دکمه وجود‌دارد.و می‌‌دانیم که چهارمین عدد‌مثلثی ۱۰ است. پس می‌توان نوشت: ۱۰×۴+۵، که نتیجه ۴۵دکمه می‌‌شود. حالا شما می‌دانید که مثلاّ عدد شش ضلعی ۲۳۱ چگونه به دست آمده است.
ه_ عددهای هفت ضلعی و هشت ضلعی:

اکنون نوبت شماست، که با توجه به اعداد چند ضلعی قبلی، اولاّ طرز تشکیل اعداد مربوط به آنها را معین کنید. ثانیاّ با معلوم بودن تعداد واحدهای یک ضلع از هر کدام چند ضلعی مربوط به آن را هم بیابید.


موضوعات مرتبط: اعداد چند ضلعی
[ چهارشنبه سیزدهم بهمن 1389 ] [ 1:36 ] [ شايان نسب ]
[ چهارشنبه سیزدهم بهمن 1389 ] [ 1:15 ] [ شايان نسب ]

روش صحيح مطالعه ی درس رياضی :

 

 انتخاب هدف کوچک و قابل دسترسی و قرار داد با خود که در مدت کوتاه (مثلا يک ساعت ) بايد به اين

هدف برسم. اين هدف می تواند به صورت  من می خواهم پس از يک ساعت مطالعه هر معادله ی درجه

دومی را حل کنم  تعريف شود. تعريف چنين اهداف کوتاه مدت به دانش آموز نشان می دهد که يک ساعت

هم برای چنين هدفی وقت زيادی بوده است و حتی دانش آموز برای وقت باقی مانده اش می تواند هدف

جديدی تعريف کند. به اين ترتيب مطالب را يکی يکی ياد گرفته و جلو می رود. نا موفق بودن خيلی از دانش

آموزان در حل برخی مسايل بيشتر به علت اشتباه آنها در محاسبات ابتدايی است و تا وقتی که در محاسبات

اشتباه می کند نمی تواند به مقصود مسئله برسد. دانش آموز پس از مطالعه ابتدا بايد خود را امتحان کند که

 آيا به هدف مورد نظر خود رسيده است يا نه؟ و اين کار را می تواند روی باطله با حل مثال موجود در کتاب

درسی انجام دهد (زيرا حل آن در کتاب موجود است). اگر دانش آموز برای مطالعه مطلبی که در کتاب 5

صفحه برای آن در نظر گرفته شده است, 10 صفحه باطله توليد نکند انگار مطالعه نکرده است. برای تثبيت

مطلب در ذهن لازم است دانش آموز تمرينات کتاب درسی را به ترتيب حل کند و به زبان عاميانه به آنها گير

 دهد و تا وقتی که نتوانسته آنها را حل کند دست بر ندارد. به اين ترتيب دانش آموز کم کم به ياد گرفتن

(ضربه فنی کردن تمرينات کتاب ) عادت می کند و پس مدت 20 روز مطالعه به اين صورت از يادگيری خود

 لذت می برد, تا حدی که ديگر دست بردار نخواهد بود.

 


موضوعات مرتبط: روش صحيح مطالعه رياضيات
[ دوشنبه یازدهم بهمن 1389 ] [ 1:20 ] [ شايان نسب ]


بارم بندی کتاب ریاضی (۳)

     


ریاضی (۳)

نیم سال اول

نیم سال دوم

شهریور

فصل اول

۸ نمره

۴ نمره

۴ نمره

فصل دوم

۱۲ نمره

۷ نمره

۷ نمره

فصل سوم

- - - - - - -

۵ نمره

۵ نمره

فصل چهارم

- - - - - - -

۴ نمره

۴ نمره

بارم بندی کتاب حسابان

  


حسابان

نیم سال اول

نیم سال دوم

شهریور

فصل اول

۱۰ نمره

 ۴ نمره

۴ نمره

فصل دوم

۱۰ نمره

۴ نمره

۴ نمره

فصل سوم

- - - - - - -

۳ نمره

۳ نمره

فصل چهارم

- - - - - - -

۴ نمره

۴ نمره

فصل پنجم

- - - - - - -

۵ نمره

۵ نمره

[ دوشنبه یازدهم بهمن 1389 ] [ 1:18 ] [ شايان نسب ]

نمونه سوال درس حسابان (کتاب جدید)     به صورت pdf 

نمونه سوال درس ریاضی ۳ (کتاب جدید)    به صورت pdf

[ دوشنبه یازدهم بهمن 1389 ] [ 1:15 ] [ شايان نسب ]

انیمیشنی که روشی برای تقریب عدد پی ، ارائه می کند .

 دایره‌ای به شعاع ۱ واحد در نظر بگیرید . همان طور که در شکل زیر می‌بینیم مساحت چند ضلعی‌های منتظم محاط در این دایره با افزایش تعداد ضلع‌ها به سمت مساحت دایره که همانا عدد پی می‌باشد ، نزدیک و نزدیک تر می‌شوند .

[ دوشنبه یازدهم بهمن 1389 ] [ 1:12 ] [ شايان نسب ]

 روشی برای یافتن مساحت دایره را به صورت انیمیشن  

منبع:سايت كانون آموزش اراز

[ جمعه هشتم بهمن 1389 ] [ 20:33 ] [ شايان نسب ]

چگونگی و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال 90

[ سه شنبه پنجم بهمن 1389 ] [ 1:4 ] [ شايان نسب ]

منبع :سايت آموزش رياضي آراز

[ سه شنبه پنجم بهمن 1389 ] [ 1:2 ] [ شايان نسب ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

شايان نسب دبيررياضي شهرستان دزفول
موضوعات وب
امکانات وب